Ebeltoft Marineforenings Skyttelaug.
Siden oprettelsen af Danmarks Marineforening i 1913 har skydning været en særlig del af foreningens aktivitet. Ifølge vedtægterne var det (og er det stadig) sådan, at enhver Marineforeningsafdeling kunne oprette et særskilt Skyttelaug. Dette skulle ifølge vedtægterne være underlagt den pågældende afdeling, men have egen bestyrelse, eget regnskab og egen generalforsamling. Kun medlemmer af den pgl. afdeling kunne optages som medlemmer af Skyttelauget.
På landsplan har der alle dage været et Landsskytteudvalg til at varetage og koordinere skyttelaugenes aktiviteter, herunder at arrangere et årligt landsskyttestævne.
Som tidligere nævnt, har skydning været en fast bestanddel af Ebeltoft Marineforenings aktiviteter siden 1921.
I 1983 besluttede foreningens generalforsamling, at man skulle oprette et egentligt skyttelaug. Reglerne/vedtægterne blev således udformet, at alle medlemmer af Ebeltoft Marineforening automatisk også var medlemmer af Skyttelauget, at foreningens bestyrelse automatisk var bestyrelse for Skyttelauget (foreningsformand og kasserer m.v. også formand, kasserer o.s.v. for Skyttelauget), og således at Skyttelaugets generalforsamling var sammenfaldende med foreningsgeneralforsamlingen, Skyttelaugets generalforsamlingsberetning en integreret del af den samlede beretning og Skyttelaugsregnskabetb en integreret del af foreningens samlede regnskab. På den måde håbede man på at kunne imødegå tendenser til klikedannelser i foreningen.
Denne ordning kom efterfølgende til at danne model for mange andre marinefotreningers skyttelaug i landet !
Til at varetage "den daglige drift",tilrettelægning og afvikling af diverse skydearrangementerer er nedsat et skydeudvalg. - Dette har følgende sammensætning: